lördag 14 mars 2009

Konsumentmakt!

Det händer verkligen något med samhällsstrukturen. Vi konsumenter inser allt mer vilken makt vi har att påverka, och vilken snabb och effektiv genomslagskraft det har.

SEB:s höjning av lönerna fick tas tillbaka efter bara några dagar (aftonbladet, SvD, DN). Kunderna blev helt enkelt rasande och tog ut sina pengar. Det bästa med detta är hur tydligt det visar att ett företag inte längre kan handla i tystnad. Ett företag som vill ha kunder måste tänka till och ta ansvar, socialt, etiskt och miljömässigt.

Att marknadsföra ett företag handlar inte längre om att producera bra reklamfilmer, utan om att se till att företaget fullt ut beter sig på ett juste sätt, mot medarbetare, kunder, miljö, djur och underleverantörer i andra länder. Och vad kan förändra världen snabbare än det?

Fint samarbete för gammelskogen!

Vad härligt det är när människor engagerar sig i något, när flera krafter i samhället går åt samma håll och tillsammans gör skillnad.

Nu har engagemanget räddat avverkningshotade Verle gammelskog utanför Göteborg. Det ideella projektet "ett klick för skogen" har kämpat för att få ihop de pengar som behövdes för att rädda skogen, det räckte långt, men inte hela vägen. I sista stund har kommunen lagt till de sista pengarna som behövdes. Så nu har gammelskogen räddats genom ett unikt samarbete mellan ideella krafter, stat och kommun.

Trevlig historia, läst i aftonbladet.

fredag 13 mars 2009

Spara etiskt

Tänk vad mycket pengar vi sparar under vår livstid, pensionssparande, vanligt sparande, aktiesparande... Pengar som vi kan välja att investera i just de företag vi verkligen vill sponsra och stärka. För en helt vanlig person kan bara pensionssparandet handla om miljonbelopp som vi väljer var vi vill investera. Snacka om att kunna påverka!

Ett bra alternativ är Ekobanken, http://www.ekobanken.se En bank som erbjuder etiskt sparande och investerar vidare i ekologisk utveckling.

Kan vara skönt som omväxling till storbankerna, inte minst nu när deras omdöme ifrågasätts allt mer. Ett aktuellt exempel är ju diskussiorna om SEB:s löner, på bland annat aftonbladet och SvD.

torsdag 26 februari 2009

Skänk pengar gratis

Det finns flera bra sätt att skänka pengar till välgörenhet utan att betala en krona.

Ett sätt är sidan www.ettklickforskogen.se Där kan vara med och rädda skog genom att klicka på en knapp. För varje klick skänker sidans sponsorer pengar som går till att rädda gammelskogen. Just nu kämpar man för att rädda Verles gammelskog i närheten av Göteborg.

En annan bra sida är www.godstart.se som samlar in pengar till välgörande ändamål. En mycket bra startsida med nyheter, väder, tv-program och länkar till allt man kan behöva. Och varje gång man klickar på en länk eller köper något via sajten, går pengar till välgörande ändamål!

Mycket smart och praktiskt.

torsdag 23 oktober 2008

Länge leve munbakterierna!

Har ni hört reklamen för munsköljmedlet som dödar 99,9 % av de skadliga bakterierna i munnen? Då kan man undra hur medlet undviker att skada alla de goda bakterier vi har i munnen... För precis som i magen handlar det ju om en ömtålig bakteriebalans som ska vårdas, snarare än dödas. Att skölja munnen med bakteriedödande medel varje dag är väl i princip som att äta antibiotika varje dag. Resultatet borde bli detsamma: förstörd bakteriebalans och utveckling av resistenta bakterier.

Tror visst att det finns företag som försöker lura oss nu igen, och få dåliga saker att låta bra... men det är kanske inget nytt =)

lördag 18 oktober 2008

Hasselnötter i gift

Eftersom 300 kilo hasselnötter har stulits i tyskland har polisen fått gå ut med en varning till tjuvarna att inte äta nötterna. Så här skriver SvD:

"Hasselnötterna ligger nämligen i säckar innehållande ett giftigt medel som ska få nötterna att hålla sig fräscha i lager längre. Innan de kan ätas måste nötterna behandlas för att bli fria från giftet. "

Låter ju mysigt... inte mycket man vet om den mat man köper idag =(

fredag 12 september 2008

Heja Metro!

Det man fokuserar på växer. Det är en sanning som tål att tänkas på i tider när vi dagligen matas med nyheter om katastrofer och lidande runt om i världen. Visst är det mycket av detta som verkligen behöver uppmärksammas, händelser som behöver nå ut och människor som behöver få en röst. Men finns det någon mening i att vi alla blir mer och mer nedstämda varje gång vi sätter på nyheterna eller läser en tidning? Hur ska vi då få inspiration och energi att göra något åt det som verkligen är fel?

Några bra försök har gjorts att starta tidningar med glada nyheter. Och igår gjorde tidningen Metro detsamma. En extra ansträngning att hitta lite positiva nyheter, och dessutom markera dem med en glad smiley. Härligt! Och de positiva nyheterna finns ju, de kan bara vara lite svårare att hitta.

Vad skulle hända om nyhetstidningar alltid ansträngde sig lite för att också leta upp det som är positivt? Hur stor skillnad skulle det bli om människor började sin dag på lite bättre humör? Och hur stor skillnad skulle det kunna bli om människor, företag och organisationer blev uppmärksammande när det gjorde något bra, och inte bara när de misslyckades?