torsdag 31 januari 2008
Jag är snyggare med tygpåse
Godhet som framgångsformel
Vi har större möjligheter än någonsin att handla av, samarbeta med, arbeta för och rekommendera bara dem vi gillar. Så vägen till framgång på 2000-talet är helt enkelt att vara en sån som man gillar. En riktigt hyvens prick. Och med en värld full av sådana ser framtiden ganska ljus ut, eller hur?
Äntligen dyrare kött!
Läs artikeln
onsdag 30 januari 2008
Ekologiska bambu-kläder
Nåväl, jag beställde hem ett jättemysigt set med linne och trosa. Och det är så mjukt och skönt! Gillar det verkligen och ska nog beställa i fler färger =) Man känner sig extra fin i mjuka, äkta, rena material. Och allt som har fått växa själv, i sin egen takt, har ju bättre kvalitet än det som drivs upp med näringslösningar och bekämpningsmedel. Och det känns verkligen. Jag går omkring i riktiga kvalitetskläder, och det är så njutbart. Tänk om alla köpte lite färre kläder i lite bättre kvalitet?
Bambu-kläderna finns att köpa via bland annat:
Allt i tyg
ekohandel.se
tisdag 29 januari 2008
Det händer i företagen!
Så det är i sanning en demokrati vi lever i, där vi får chansen att rösta flera gånger varje dag och verkligen kan påverka framtiden hemma i vår kvartersbutik. Härligt!
måndag 28 januari 2008
Nyansera etanoldebatten
"Kör du på etanol? Då dödar du fattiga barn", enligt en artikel i aftonbladet. Men börjar inte etanoldebatten bli lite väl onyanserad? Artikeln tar fasta på att när grödor odlas för etanolproduktion stiger priserna, och fattiga har inte råd att köpa mat.
Vad man glömmer är att många av de fattiga är småbönder, fattiga till stor del på grund av de sjunkande matpriserna. Att de kan sälja sina grödor till en större marknad för högre priser kan för dem vara en väg ut ur fattigdomen.
Så hur är det med etanolen, är det bra eller dåligt? För att sammanfatta: Etanol är bättre än bensin. Både för miljön och för fattiga barn. Men etanol är inte "Lösningen". Vi kan inte byta ut alla bilar mot etanolbilar och köra på som vanligt. Vi behöver vidareutveckla etanolen och ställa krav på hur den framställs, men vi behöver också kombinera den med andra lösningar och utveckla fler alternativ. Och vi behöver forfarande köra mindre bil. Men det hade vi ju behövt ändå, med tanke på folkhälsan och trängseln i städerna.
fredag 25 januari 2008
Billigare tågbiljetter
Tågföretaget Netrail vill starta lågprisresor på linjen Stockholm-Göteborg skriver SvD. Och det behövs. Enligt tidningens webbundersökning skulle 92% åka mer tåg om det blev billigare. Problemet är bara att SJ har monopol, vilket hindrar den sunda konkurrens som ju uppenbarligen behövs. Hur kommer det sig annars att det ofta är billigare att ta flyget än att åka tåg? Det kan ju knappast kosta mindre att frakta 100 personer i ett flygplan än med ett tåg.
Men det finns signaler om att regeringen vill avreglera tågtrafiken. Låt oss hoppas det! Med en tågbiljett till Göteborg för 90 kronor (som nämndes i artikeln) skulle man ju ha råd att resa runt mer i Sverige, och både flygtrafiken och biltrafiken skulle minska markant.
Håll tummarna!