onsdag 30 januari 2008

Ekologiska bambu-kläder

Nu har jag provat kläder av bambu! Bambu är ju världens snabbast växande växt och betydligt tåligare än bomullen, som behöver mängder av bekämpningsmedel för att klara sig. Så jag tror på bambun som ett av framtidens material. Och det har en hel del fördelar framför bomullen. Den värmer när det är kallt och känns svalt i värme, och den är naturligt antibakteriell och transporterar bort fukt från huden. Ungefär som de konstgjorda sportklädes-materialen fast helt naturligt.

Nåväl, jag beställde hem ett jättemysigt set med linne och trosa. Och det är så mjukt och skönt! Gillar det verkligen och ska nog beställa i fler färger =) Man känner sig extra fin i mjuka, äkta, rena material. Och allt som har fått växa själv, i sin egen takt, har ju bättre kvalitet än det som drivs upp med näringslösningar och bekämpningsmedel. Och det känns verkligen. Jag går omkring i riktiga kvalitetskläder, och det är så njutbart. Tänk om alla köpte lite färre kläder i lite bättre kvalitet?

Bambu-kläderna finns att köpa via bland annat:
Allt i tyg
ekohandel.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gabriella!

Visst är det skönt med bambukläder, har ännu ej testat underkläder - men de måste vara helt underbart.
Jag och min syster har en liten butik på nätet - där vi bla säljer t-shirtar i bambu.
Tänkte bara säga att vi finns.
Ha det gott
Hälsningar
Helen Larsson

Gröna Grodan sa...

Hej! Jag kan intyga att underkläderna är jättesköna också! Jag vill inte ha något annat längre. Vet du om att bambun är väldigt bra för vår miljö också? Jag har skrivit om det på bambukläder.zoomin.se
Gå gärna in och titta på http://grona-grodan.se
Där hittar du kläder i bambu och lite annat som är bra för människa och natur.
Hälsningar
Susanne

Bambukläder sa...

Hej!
Bambukläder på nätet: http://www.bambubutiken.se