torsdag 24 januari 2008

Lysande tillfälle för politiker

Tänk om staten skulle behöva ha lite mera pengar, för att till exempel göra det billigare att anställa, gå till tandläkaren, åka kollektivt eller handla ekologiskt. Då har de ett utmärkt tillfälle nu. Aldrig har de haft chansen att höja skatter och avgifter till så lite protester. De kan införa/höja bensinskatter, flygskatter, elskatter, plastpås-skatter, glödlampeskatter och transportskatter. Och de flesta skulle förstå. Nicka och säga att det var ju ett ganska klokt beslut. Många skulle till och med bli lättade, äntligen händer det nåt konkret!

Så då undrar jag när jag går omkring i min vardag. Varför kan jag fortfarande få en flygbiljett till Europa för några hundralappar? Varför skulle jag fortfarande kunna ha råd att duscha i timmar varje dag, lämna alla lampor och datorer på när jag går hemifrån, använda vanliga glödlampor och ta bilen ner till kvartersbutiken? Varför märks det fortfarande inte en enda konkret skillnad i min vardag? Förutom det att årets första snö kom 23 januari och försvann den 24:e.

Men visst går det väl framåt i politiken också. Precis som i de där mardrömmarna där man blir jagad av en tiger och försöker springa, men fötterna är tunga som bly. Det går framåt, men lååångsamt. Kan de inte bara införa en obligatorisk klimatkompensering vid flygresor eller nåt - medan de funderar?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker absolut att vi ska skippa alla papperskassar och plastpåsar när vi handlar! otroligt onödigt om man tänker efter. Jag hittade så snygga ekologiska shoppingkassar som man kan lägga i sin vanliga väska och plocka fram när man handlar! Nu säljer jag dem på www.ecoreko.se. Hela köpcentret Strömpilen i Umeå är numera plastpåse-fritt! Vi i Stockholm ligger efter...