torsdag 24 januari 2008

Smartgroddar

Nu har jag fått vanan inne att alltid ha en groddning på gång i köket. Och varje morgon och kväll när jag sköljer mina groddar känner jag mig så galet smart. En påse alfalfafrön, linser eller mungbönor kostar mindre än enda kruksallad. Men det räcker till minst 20 fyllda burkar med färska groddar, vilket blir åtminstone 50 krispiga sallader.

Groddarna äter man också precis när de är på höjden av sitt näringsinnehåll, just när näringsämnena i fröet fullkomligt exploderar. Vitaminer, mineraler, nyttiga fetter, enzymer och antioxidanter. Dessutom blir linser och bönor mer lättsmälta och vi kan lättare tillgodogöra oss proteinet när de har fått grodda några dagar.

Och allt växer och frodas helt ekologiskt hemma i mitt eget kök, så att jag alltid har färska grönsaker kombinerat med matiga proteiner hemma. Är inte det ruskigt smart?

Hur groddar man?
Det enklaste är att köpa en groddburk i en hälsokostaffär. Men det är i princip bara en glasburk med nät/galler över öppningen så det är klart att man kan göra själv också. Lägg lite alfalfafrön, mungbönor eller gröna linser i burken, skölj ordentligt och fyll på med vatten. Låt stå i blöt över natten. (Fröna sväller ganska mycket så ta lite frön och mycket vatten) På morgonen häller du av vattnet, sköjer igenom och ställer burken lite snett så att vattnet kan rinna av ordentligt. Fortsätt skölj 2-3 gånger per dag, morgon och kväll blir bra. Efter ett par, tre dagar har du burken fylld med krispiga näringsbomber!Ställ in i kylskåp så avstannar groddningsprocessen, och de håller sig där 3-4 dagar. Mumsa sen som sallad till maten eller använd istället för vanliga bönor i matlagningen.

Inga kommentarer: